Allmänt om Kost & Hälsa

Frågor och svar

Fråga ang. förslag på mellanmål

Har du några bra förslag på mellanmål som är nyttiga och som har ett lågt GI? Eller helst inga kolhydrater alls? Jag äter en banan på förmiddagen,(gröt till frukost och fullkornspasta till lunch) men på eftermiddagen tänkte jag att jag inte behöver några kolhydrater. Men jag kommer inte på något bra, frukt och mackor är det enda som jag kommer på.

Svar

Jag tycker ditt mellanmål på eftermiddagen ska innehålla en liten del långsamma kolhydrater samt protein. Är det så att du ska träna på kvällen kan det bestå av mer kolhydrater. Testa fruktsallad med keso och lite cashewnötter (jättejättegott!), naturell yoghurt med bär och kanel, en grov smörgås med en halv avokado, tomat och örtsalt eller keso med färska bär.

Fråga om latte och mjölk

Min väninna beställer alltid en capuccino gjord på lättmjölk. Jag tar alltid en kaffelatte, (som är gjort på standardmjölk). I övrigt äter jag nyttigt, tillhör de som alltid måste kämpa med vikten. Förstör mina kaffelatte min nyttiga diet? Gör det stor skillnad att skippa glaset med standardmjölk och övergå till skummad lättmjölk?

Svar

En caffe latte innehåller vanligtvis ca 2 dl mjölk. Standardmjölk innehåller 3 % fett och en latte gjord på detta ger således 6 g fett. Hade du istället valt lättmjölk hade det fått i dig 1 g fett (lättmjölk = 0,5 % fett). Dricker du en latte om dagen och förövrigt har en hälsosam livsstil tycker jag inte det spelar någon roll vilken du väljer. Är det så att du dricker fler, kan du tjäna på att välja den gjord på lättmjölk.

Fråga om lightprodukter

Jag undrar om du skulle kunna stilla min nyfikenhet. Överallt man vänder sig om idag så finns det lightprodukter. Jag personligen tycker inte att det smakar speciellt bra. Men frågan jag har är naturligtvis, är dessa produkter verkligen bättre?

Svar

Light- eller lättprodukter innebär att produkten har ett lågt innehåll av antingen fett eller socker. När det gäller fett bör fetthalten vara minskad med 50 % jämfört med normalprodukten och vad gäller socker med 25 %. I en del av lightprodukterna har allt vanligt socker tagits bort och istället ersatts med någon form av sötningsmedel, såsom aspartam, sukralos el dyl. Lightprodukter innehåller mindre energi jämfört med normalprodukten. Detta beror på att sötningsmedlen är flera hundra gånger sötare än vanligt socker och därför krävs det så ytterst lite för att man ändå ska få den söta smaken. Vissa upplever dock att sötningsmedlen ger en märklig bismak till produkten. För de som vill gå ner i vikt eller hålla vikten kan lightprodukter vara ett bra alternativ. Personer som är nöjda med sin vikt eller som tränar mycket och därför behöver mycket energi, kan hålla sig till de vanliga produkterna.

Fråga om socker

Jag har en fråga, är det verkligen så farligt med socker? Jag är 32 år och har varit pinnsmal sen jag var liten, det spelar ingen roll vad jag äter. Jag är 173 och väger kanske 51-52 kg och har gjort det sen jag var 16 år. Jag har fått det från min far som är lika pinnsmal som jag och kan bli lite trött på folk som tror att jag bantar eller har ätstörningar. Jag dricker coca-cola och äter kexchoklad under mina golfrundor och mina vänninnor klagar alltid på mig och säger att man måste dricka vatten under rundan. Jag dricker aldrig vatten. Aldrig. Jag dricker saft om jag är törstig och det är ju faktiskt vatten i det också. Vitt bröd är tydligen inte heller bra, men rostbröd och vetebullar hör till min standardmat. Finns det någon anledning för mig att sluta med socker och börja dricka vatten (avskyr verkligen vatten och ser inte varför det inte är ok med saft)?

Svar

Det finns en rekommendation som säger att max 10 % av det dagliga totala energiintaget ska komma från tillsatt socker. Detta beror på att tillsatt socker ger energi, men är helt tomt på positiva ämnen som mineraler, vitaminer, antioxidanter, fibrer etc. Är man en person som tränar mycket och därför äter mycket vanlig mat är det sällan problem om man får i sig en del socker, i och med att man säkerligen får i sig viktiga vitaminer, mineraler etc. via maten. Är man tvärtom en person som äter lite mat (t ex p g a att man försöker gå ner i vikt), är det viktigt att begränsa intaget av tillsatt socker. I ditt fall tycker jag det viktigaste är att du ser till att få i dig tillräckliga mängder av vanlig mat. Sen, om du utöver detta stoppar i dig kexchoklad eller dricker coca cola, gör inget då du inte ökar i vikt. Däremot kanske en tandläkare skulle ha synpunkter på det. Att vitt bröd har fått dåligt rykte beror på att det innehåller energi i form av snabba kolhydrater, vilket många som vill hålla vikten vill undvika för stora mängder av. För din del är detta ointressant. Det finns dock flera goda ljusa brödsorter som är gjorda på fullkorn, som kan vara bra även för dig, då det innehåller mer mineraler och mer fiber än vanligt vitt bröd.

Fråga om surdegsbröd

Jag har upptäckt surdegsbrödet och köper det så fort jag kommer över det och har råd ( det kostar en slant ute i butik). I vanliga fall har jag ätit fullkornsbröd men har aldrig tyckt att det är särskilt gott utan mest för att det är nyttigt och för att jag tränar en hel del. Surdegsbrödet har fått en hälsostämpel, i alla fall upplever jag det som så. Men jag undrar om det går bra att byta ut fullkornsbrödet mot surdegsbrödet och att jag ändå får i mig de fibrer jag behöver. Om inte – hur kan jag göra surdesgbrödet nyttigt med rätt pålägg? Och till sist… Du har möjligtvis inte ett recept på surdesgbröd så att jag kan baka det själv hemma?
Ett surdegsbröd har flera hälsomässiga fördelar! Hur mycket fibrer det innehåller beror dock inte på surdegen, utan på vilket mjöl som det är bakat på. Dock är surdegsbröd ofta bakat på rågmjöl, vilket är ett fullkornsmjöl och innehåller mycket fibrer. Surdegsbröd har ett något lägre glykemiskt index jämfört med många andra bröd. Vad som också är positivt är att den långsamma jäsningen som ett surdegsbröd utsätts för gör att en stor andel av fytinsyran bryts ner. Fytinsyra är ett ämne som hämmar upptaget av bl a järn och zink. Äter du surdegsbröd tar du alltså upp mer järn från maten!Så här gör du din egen surdeg. Surdegen kan sedan användas i vilket bröd som helst, men grova rågbröd är det vanligaste.

Dag 1

1 dl vatten, ca 40 grader
1 dl grovt rågmjöl

Blanda vatten och rågmjöl i en rostfri bunke på 3-4 l. Täck den väl med en handduk. Låt bunken stå i rumstemperatur i 3 dygn. Obs! Rör om varje dag.

Dag 4

Tillsätt:
1 l vatten,ca 40 grader
1 l grovt rågmjöl

Rör ihop allt till en lös deg, som får stå ett dygn i rumstemperatur.

Dag 5

Nu är degen färdig. Dela upp den i 10 burkar eller plastpåsar. Frys in 9 och baka på den tionde.
Degen kan förvaras i frys ca 1 år eller i kylskåp ca 5 dygn. Ta fram den djupfrysta degen i tid så att den hinner tina innan du ska baka. Den sista burken kan du använda till att göra en ny surdeg. Tillsätt ca 1,5 dl surdeg/l degvätska när du bakar så får du ett gott, fylligt och hållbart bröd som inte smular. Du kan även använda surdegen till vitt matbröd.

Fråga om salt

Hej.Jag tror att jag är saltberoende. Var ligger egentligen det rekommenderade saltintaget per dag för mig? Jag är 180 cm lång och väger 83 kg. Mina vänner har nu under en längre tid reagerat på att jag saltar maten alldeles för mycket. Jag har försökt att räkna ut ungefär hur mycket salt jag i genomsnitt får i mig per dag och det ligger på drygt 23 gram. Efter en rejäl träningsrunda kan jag ibland få efterdyningar med symptom som liknar om man har druckit för mycket dagen efter. Har detta med mitt saltintag att göra? Hur bryter jag saltberoendet (tycker inget smakar om det inte är riktigt salt) och på vilket sätt kan saltet i det långa loppet vara skadligt för mig?

Svar

Intaget av salt bör enligt de nordiska näringsrekommendationerna 2004 begränsas till 5-6 gram per dag. Mätningar tyder på att vi i genomsnitt får i oss den dubbla mängden. Om det är som du tror, att du ligger ännu högre än så, är det självklart bra om du kan förändra detta. I och med att du är ung och frisk (utgår jag från i alla fall) är du inte någon riskgrupp för högt blodtryck, vilket är det som ett högt saltintag ökar risken för, men det finns ändå anledning till att försöka ändrar dina saltvanor. Även om du inte har högt blodtryck i nuläget, kan ett högt saltintag på sikt leda till ett sådant. Huvudkällor är beredda produkter som kött- och charkprodukter, bröd och spannmålsprodukter, samt salt som man själv strör på maten. Om du tränar hårt och länge förlorar kroppen salter genom att du svettas mycket. I dessa lägen kan det vara bra att tillföra salter genom att dricka sportdryck under träningen. Om du enbart dricker vatten under dessa pass och kroppen förlorar mycket vätska och salt kan illamående som påminner om baksmälla uppkomma efteråt. Jag tror att du kan bryta dina saltvanor genom att successivt minska ditt saltande på maten. Du skulle också kunna prova att köpa ett s k mineralsalt som ger den salta smaken, men inte innehåller lika hög mängd natrium som vanligt salt.

Fråga om godis

Jag är en vanlig sund tjej som tränar en hel del och äter som jag ska. Men jag har en svaghet och det är godis. Det finns ingen begränsning för hur mycket godis jag kan äta, och då speciellt choklad. Jag har inte heller lust att sluta äta godis men däremot undrar jag om det finns ”nyttigare” godis som jag kan äta istället för det vanliga smågodiset? Och snälla, säg inte att jag ska byta ut godiset mot frukt. Det fungerar tyvärr inte på mig. Jag är i dag inte överviktig utan tvärtom väldigt vältränad, men den dagen jag inte kan eller vill träna lika mycket som idag så tror jag att jag kommer att få problem med vikten om jag fortsätter äta lika mycket onyttigt godis.

Svar

Men frukt är väl godis…är det inte så? Nädå, skämt åsido. Jag förstår att du inte vill ta ett päron när du i själva verket är sugen på choklad. Frågan är väl bara varför du har sådant stort godissug så ofta. Ofta är ju sötsug ett tecken på att man ätit för lite mat och att kroppen då skriker efter snabb energi. I de lägena är det väldigt lätt att ta till godis, eftersom det just är snabb energi. Se till att du verkligen äter fem gånger per dag; frukost, lunch, middag och två mellanmål. Då kan du åtminstone försäkra dig om att du får i dig det kroppen behöver. En risk om du äter för lite mat och mycket godis är att du går miste om en del viktiga vitaminer och mineraler som finns i mat, men inte i godis. Äter du bra och sen äter godis utöver det och samtidigt är aktiv är det ingen fara med godiset. Men, som du själv skriver, kan det ju bli ett problem för dig när du slutar tränar. Godis (snabba kolhydrater) har den effekten på kroppen att det ger en snabb blodsockerhöjning och sen en snabb blodsockersänkning. Ett lågt blodsocker bidrar till sötsug, så äter man mer godis, får en höjning, sänkning, äter mer godis o s v. Det är detta många kallar för att man blir beroende av socker. Om du vill ha nyttigare godis skulle jag rekommendera naturgodis och då menar jag inte de sorter som är doppade i choklad, utan torkad frukt, nötter (alla sorter) och mandlar. Äter du detta kommer du få i dig mycket energi, nyttiga fettsyror, vitaminer och mineraler. Bland vanligt godis är innehåller choklad mycket socker och mycket fett, medan annat smågodis (gele, skum etc.) bara innehåller socker.

Fråga om fullkorn

När jag går och handlar ser jag bara Fullkorn överallt, bröd, pasta, flingor mm. Stämmer det att t.ex. fullkornsbröd är nyttigare än vanligt bröd och i så fall varför?

Svar

Svar ja, fullkorn är nyttigt. Fullkornsmjöl innehåller mer vitaminer, mer mineraler och lite mer fibrer än vanligt mjöl. Detta eftersom det yttersta skiktet/skalet av kärnan (vari mycket vitaminer, mineraler och fibrer sitter) inte slipas bort utan finns kvar och mals ner i mjölet. Det har alltså inget att göra med hur grovt brödet är även om fullkornsbröd brukar vara lite mörkare i färgen (pg a skalet). I dag finns en viss sorts vete där skalet runt kärnan är vitt (milt vete) och detta vetet ger ett lika vitt fullkornsmjöl som vanligt vetemjöl vilket i många fall anses mer aptitligt….

Fråga om juice

Hejsan! Jag älskar att dricka juice till frukost. Läste att juice innehåller mycket socker, stämmer det? Är det dumt att jag dricker juice till frukost?

Svar

Hej! Jag tycker absolut inte det är dumt att du dricker juice till frukost. Ett glas juice till frukost räcker för att du ska få i dig exempelvis C-vitamin som är viktigt för ditt järnupptag. Att juice innehåller socker stämmer – eftersom det kommer från frukt och all frukt innehåller socker. Detta socker tycker jag dock inte är farligt eftersom det är fruktsocker, som finns naturligt i frukten. All dryck som heter Juice får inte innehålla något tillsatt socker. Dryck som heter nektar, saft, multivitamin och läsk får däremot innehålla tillsatt socker vilket är den sortens socker som många bör vara lite försiktiga med.



Tillbaka till toppen
 
Axa
Smode Webbutveckling
Turinge AXA Golf Club, Box 3439, SE-10368 StockholmFax: + 46 8 519 787 05 E-post: info@axagolfclub.se
WebbplatskartaOm webbplatsen© Copyright Turinge AXA Golf Club