Kost för golf

Frågor och svar

Fråga om frukost

Hur ser den perfekta frukosten före golfrundan ut?

Svar

För att orka med en golfrunda är det bra att ladda med en frukost som innehåller långsamma kolhydrater och som gör att du håller dig mätt länge. Ät gärna antingen gröt (t ex havregrynsgröt eller rågflingegröt) med mjölk och rivet äpple och kanel eller äppelmos. Till detta kan du äta en smörgås av ett grovt bröd med hela korn i med ost, skinka, kalkon eller leverpastej. Gillar du inte gröt kan du välja naturell fil/yoghurt med osötade flingor och bär eller färsk frukt i. Drick lite apelsinjuice till frukosten för att bättra på ditt järnupptag!

Fråga om hur kosten kan påverka spelet

Går det att förbättra sitt spel genom att lägga om kosten? Vad är i så fall det första man ska titta på?

Svar

Jag vet inte om det finns några vetenskapliga bevis för att en bra kost förbättrar golfspelet, men eftersom en golfrunda håller på så pass lång tid och kräver mycket koncentration är det rimligt att tänka sig att det är bra att ladda med mat som innehåller långsamma kolhydrater, eftersom dessa gör att koncentrationen hålls uppe under längre tid, jämfört med om man äter mat med mycket snabba kolhydrater.

Det brukar vara lagom att äta 2-3 gånger under en golfrunda. En annan sak är vikten av intag av vätska under rundan. Vätskebrist är det som allra snabbast sänker prestationsförmågan! Några vattenklunkar med jämna mellanrum är därför att rekommendera. Särskilt viktigt är detta såklart när det är varmt ute.

Fråga om mat under rundan

Jag och min man blev ihop-parade med ett ungt par på senastegolfrundan. Den unga tjejen var elitidrottare och spelade fotboll. Jag la märke till att hon hade med sig en limpa med grovt färdigskivat bröd som hon gick och åt på mellan varven. Inget pålägg eller så. Och vid 9:e hålet tog hon ingenting att äta, inte ens kaffe. Jag funderar på attgöra likadant, eller är det bara för elitidrottare? Jag är ju 55 år och lite smårund, skulle torra brödskivor fungera lika bra för mig?

Svar

Jag tycker absolut du kan äta samma sorts bröd som tjejen, däremot inte i samma mängd. I och med att hon var yngre än du och dessutom elitidrottare har hon garanterat ett högre energibehov och kan därför äta mer utan att det händer något med hennes vikt. Jag skulle också rekommendera att inte gå och småäta brödet, utan äta lite bröd (med pålägg – det är godare då!) vid ett eller ett par tillfällen under rundan.

Fråga om nötter som snacks

Jag har hört att nötter och russin är bra snacks att ha med sig i bagen. Spelar det någon roll vilka nötter man har med sig? Saltade jordnötterkänns ju mer som godis än något nyttigt.

Svar

Hej! Nötter och russin innehåller mycket energi samt en hel del mineraler. Nötterna innehåller dessutom stora mängder nyttiga fettsyror. Russin innehåller relativt snabba kolhydrater, men äter du dem ihop med nötterna, kommer fettet och proteinet i nötterna bromsa upp effekten något, vilket kan vara bra i samband med golfspel. Salta nötter innehåller samma ämnen som andra nötter och dessutom ganska mycket salt, vilket oftast inte är bra för den med högt blodtryck.

Jämfört med vanligt godis, choklad, chips etc är nötter och russin ett bra alternativ. Jag skulle rekommendera att äta ett större mellanmål (t ex macka och frukt) under rundan och sen ha med lite nötter och russin att ta till om man känner att koncentrationen tryter på slutet.

Fråga om pulverdietdrycker

Jag undrar om några av de här pulverdieterna som finns på marknaden är något att ha? Nu finns de ju även i hälsokostaffärerna. Kan man inte ta en flaska med sig på golfbanan med pulverdiet typ nutrilett eller liknandeoch dricka på 9:e hålet? Det borde ju vara bättre än korv och kexchoklad i alla fall?

Svar

Det finns en mängd olika pulverdieter där de mest extrema går ut på att ersätta samtliga måltider med pulver. Dessa pulver innehåller väldigt lite energi, men ändå samtliga vitaminer och mineraler. Om man klarar att hålla dieten under ett visst antal veckor går man alldeles säkert ner i vikt. Tyvärr går de allra flesta upp alla kilon igen, när man börjar äta vanlig mat. Därför är det en bra idé att samtidigt försöka lägga om sina matvanor i de måltider som man fortfarande äter lagad mat under tiden man byter ut vissa måltider mot pulver.

Visst kan du ha med dig en flaska pulver ut på golfbanan och äta istället för korv och kexchoklad. En annan idé är att du tar med dig en dubbelmacka med skinka och paprika och en frukt.

Fråga om vikt och golf

Hej, jag vill ha tips på hur jag ska kunna gå ner i vikt när jag spelar golf! Det pratas ju så mycket om att man ska fylla på med mat hela tiden. Men jag har fått höra att om jag fyller på med kolhydrater så bränner jag inget fett! Jag väger ungefär 5-10 kg (eller kanske 15 om jag ska vara ärlig) för mycket.

Jag brukar köpa en läsk som jag dricker under rundan, och det är inte så bra, det vet jag om. Men om jag spelar 18 hål och bara dricker vatten så orkar jag inte. Korven hoppar jag oftast över, ostfrallan också. Sen äter jag i klubbhuset när jag har gått färdigt, då brukar jag välja något smalare alternativ t ex räksallad. Men sen är jag så hungrig så då smällar jag i mig en massa bullar på kvällen (vilket inte är så bra heller). Det måste ju gå att bränna fett utan att vara så hungrig hela tiden?

Svar

Golf skiljer sig ju en del jämfört med andra idrotter; det är å ena sidan väldigt lågintensivt, vilket gör att man inte förbränner så mycket, men å andra sidan pågår det under lång tid så man gör ändå av med en hel del kalorier. Hur mycket beror till stor del hur snabbt man förflyttar sig mellan hålen, så pinna på! Golf kräver dessutom stor koncentration och här har maten en viktig roll.

Satsa på att stoppa i dig långsamma kolhydrater. Det är bra både för koncentrationen och också för din önskan om viktminskning, eftersom de håller dig mätt länge. Basera måltiden på pasta eller fullkornsris och då du vill tappa vikt är det också viktigt att du tänker på att halva tallriken bör bestå av sallad och grönsaker.

Under spelets gång tycker jag du ska dricka vatten i stället för läsk. Dessutom bör du gärna äta något. Risken annars är att det går alltför många timmar mellan måltiderna, vilket ofta leder till överätning senare på dagen. Ät ett litet mellanmål bestående av ett par frukter eller grönsaker, t ex. päron, äpple, nektarin eller morot efter ca 1,5-2 timmars spel och sen en till frukt, t ex en banan eller några vindruvor, när du har ca 1 timme kvar. Fortsätt med att välja ett smalt alternativ när du äter i klubbhuset. Förhoppningsvis kommer dina hungersattacker på kvällen bli mindre när du äter med den här regelbundenheten.

Fråga om rätt kostupplägg

En typisk golfdag för mig ser ut så här: Jag går upp hemma och äter frukost. En skål med flingor. Sen en timma senare tar jag en kopp kaffe och golfklubben och köper en macka på grovt bröd med t ex kalkonpålägg. Sen går jag ut på golfbanan vid kl 10.

Ungefär vid lunchtid är vi vid niohålskiosken och då tar jag en powerbar, en kaffe, och en varm korv (för jag är så hungrig). Men varmkorven är på grovt bröd på min golfklubb! Sen brukar jag ha med mig solrosfrön som jag äter på golfrundan. När vi kommer in vid 15-tiden så beställer vi mat och då blir det kanske pasta eller en köttbit med sås och potatis. Och det är ju varken lunch eller middag. Så på kvällen äter jag soppa eller kyckling med sallad. Det här blev en lång fråga, men jag vill veta: Gör jag rätt? Ska jag ändra på något?

Svar

Jag tycker ditt upplägg verkar bra! Tänk på att din frukost bör bestå av mycket långsamma kolhydrater; välj alltså gärna naturell fil/yoghurt och fiberrika och inte alltför söta flingor. Skivad banan eller bär i är också gott att ha i!

En varmkorv med bröd kan i princip vara hur bra eller dålig som helst. Roligt att din golfklubb har satsat på ett grövre korvbröd. Det borde fler göra. Det finns ju också mängder av olika sorter korvar, så en nyckelhålsmärkt vanlig korv eller en kycklingkorv är väl något som också borde finnas som alternativ till den klassiska varianten. Att knapra solrosfrön under rundan är helt okej. De innehåller energi och dessutom en stor andel fina och livsnödvändiga fettsyror! För en person som vill hålla, eller gå ner i vikt, är det dock viktigt att det inte blir för stor mängd, eftersom de innehåller så pass mycket energi.

Fortsätt med att äta en varm måltid när du kommer in och sen en lite lättare måltid på kvällen. Och glöm inte vattnet under runda!

Fråga om hur länge energin räcker

Hur länge står jag mig egentligen på en macka på grovt bröd vs en kexchocklad? Om man tänker i antal hål när man spelar golf. PS. Jag bär min bag.

Svar

Det här är en svår fråga att svara på, eftersom det beror på så många olika faktorer, t ex kroppsstorlek, storlek på smörgåsen och energiförbrukning. Generellt kan jag dock säga att du står dig längre – d v s får ett jämnare och långsammare blodsockersvar – på smörgåsen jämfört med kexchokladen. Allra längst står du dig på bröd med mycket hela korn i, för de tar lång tid för kroppen att bryta ner. Spelar du 18 hål på 4 timmar och äter en sådan smörgås med pålägg samt en frukt, vid 9:onde hålet kommer du klara dig hela vägen. En kexchoklad kommer inte hålla blodsockret uppe de två återstående timmarna. Schysst att bära bagen! Det gör stor skillnad i energiförbrukning!



Tillbaka till toppen
 
Axa
Smode Webbutveckling
Turinge AXA Golf Club, Box 3439, SE-10368 StockholmFax: + 46 8 519 787 05 E-post: info@axagolfclub.se
WebbplatskartaOm webbplatsen© Copyright Turinge AXA Golf Club