Mat ger energi

Att äta en lagom energimängd är viktigt för oss alla. Den som tränar hårt behöver få i sig tillräckligt med energi för att kroppen ska kunna återhämta sig från träningen. Den mindre aktiva måste balansera sitt intag av energi för att hålla en lagom kroppsvikt.

Energimängden i mat mäts i kalorier eller joule. Givetvis är det inte bara träning som förbrukar energi, bara att hålla kroppens grundläggande funktioner igång kräver en hel del energi. Detta kallas BMR (Basal Metabolic Rate) och det är steg 1 i beräkningen om du gör testet nedan.

Ju mer aktiv du är under din vardag desto mer mat måste du äta. Det är inte bara träning som förbrukar energi. Som du ser i testet kräver även aktivitet som att städa, laga mat och jobba på kontor energi.

På Uppladdningen.nu kan du testa ditt dagliga energibehov utifrån hur aktiv du är under en normal dag.

Gör test

För att du lättare ska kunna sätta in ditt behov av energi i ett sammanhang följer här 3 exempel på dagsmenyer för olika energinivåer. Välj den som ligger närmast ditt uppskattade behov så ser du ungefär hur mycket mat som är lagom för dig.


 

 

   

 

 

 


 

 

 

 

 


 

 

 

2000 kcal. 
Bilden visar också en bra fördelning av kolhydrater, fett och protein.


2700 kcal.
Bilden visar också en bra fördelning av kolhydrater, fett och protein.


4000 kcal.
Bilden visar också en bra fördelning av kolhydrater, fett och protein.

 



Tillbaka till toppen
 
Axa
Smode Webbutveckling
Turinge AXA Golf Club, Box 3439, SE-10368 StockholmFax: + 46 8 519 787 05 E-post: info@axagolfclub.se
WebbplatskartaOm webbplatsen© Copyright Turinge AXA Golf Club