Mellanmål

Enligt rekommendationerna ska vi äta 5-6 måltider per dag, allt för att få en jämn måltidsordning vilket är bra för ditt blodsocker. Att bara äta en frukost, lunch och middag räcker alltså inte även om det är en bra bit på vägen.

En frukt är ett bra mellanmål för dig som är stillasittande. För dig som är mer aktiv behövs ett mer stabilt mellanmål. Ett enkelt sätt att tänka för att få ihop ett mer komplett mellanmål är att försöka få med tre olika komponenter; en mjölkprodukt, en spannmålsprodukt och en del frukt eller grönt. Det kan exempelvis vara fil, flingor och färska bär eller en smörgås, ett glas mjölk och en frukt.


Axas fullkornssmoothie tillsammans med en frukt är ett bra mellanmål som ger energi inför kommande träningspass.

Återhämtning

Direkt efter träningen är det väldigt viktigt att så snabbt som möjligt fylla på med ny energi. Det är nämligen vid denna tidpunkt som kroppen har som lättast att lagra in maten där den gör som bäst nytta, dvs ute i dina muskler. Ofta är man kanske inte så jättesugen på att äta en större portion mat direkt efter ett hårt träningspass så då gäller det att hitta ett återhämtningsmål som är enkelt att få i sig. Kroppen behöver både kolhydrater och protein direkt efter träningen, en frukt är en bra början men inte tillräckligt då den knappt ger något protein alls.



En proteindryck och extra kolhydrater för dig som tränat hårt.

Många gånger kan det vara lättare att dricka en återhämningsdryck jämfört med att äta mat direkt efter ett hårt träningspass. Du som kör riktigt långa hårda pass kan behöva mer kolhydrater än vad en Protein+ Recovery ger och bör därför lägga till bröd, frukt eller annan kolhydratkälla.



Lycka till med träningen!
 
Axa
Smode Webbutveckling
Turinge AXA Golf Club, Box 3439, SE-10368 StockholmFax: + 46 8 519 787 05 E-post: info@axagolfclub.se
WebbplatskartaOm webbplatsen© Copyright Turinge AXA Golf Club